-Kultur, Culture, Cultura?

Ibland undrar jag vad som skulle hända med världen och de olika kulturer om ingen skulle föra vidare den? Hur tråkigt skulle inte länderna vara när man är på semester och man hittar exakt samma sak överallt och inge kultur alls, bara byggnader och stränder? för mat är kultur, dans är kultur, musik är kultur och även språk är kultur men byggnader och stränder är något som finns överallt och det är samma sak överallt.

Jag vill föra vidare min kultur i både mat, dans och språk och även historia och det gör jag genom att verkligen lära mig saker om El Salvador tex genom att lära mig laga salvadoransk mat och dansa folkdans därifrån. Självklart vill jag också lära mig andra länders kulturer iaf dom som lockar mig men ibland undrar jag, speciellt när folk säger " fan va skämmigt och dansa sån dans, det ser fult ut" osv. Varför ska man skämmas? det är ju kulturen från ens land? Jag skriver detta för att jag har märkt att vissa människor eller rättare sagt ungdomar skäms eller tycker något är fult när det gäller kulturen från det land man kommer ifrån men egentligen ska det ju inte vara så. Eftersom de saker som är "fula" respresenterar landet man är ifrån. Visst vissa länder har coolare outfits när dom dansar folkdans än andra men det är nog inte det dom tänker på när dom uppträder. Det gör iaf inte jag, jag tänker på att jag för vidare min kultur till dom som inte vet hur den är eller vet vad det är.

Kanske ser det "töntigt" ut också men när man väl lär sig så förstår man hur kul det är. 
Det är ju VI ungdomar som måste föra vidare vår kultur till nästa generation för annars dör den ut.

Jag ska ge förslag, men ta inte åt er ni som läser jag ger bara förslag på det jag ser.

Tex svensk folkdans, hur många ungdomar ser man dansa sånt? Jag har iaf nästan aldrig sett några och jag hör att dom säger "det är dans för gamla" men då menar jag inte bugg utan folkdans..

Salvadoransk folkdans? Mer och mer ungdomar börjar lära sig men tyvärr är det killar som absolut inte vill lära sig eftersom dom tycker det är fjantigt..

Sedan har vi ett land som verkligen för vidare sin kultur och det är Bolivia. Självklart har Bolivia olika slags danser och vissa är mer populära än andra men ungdomarna för vidare sin kultur som säkert kommer lära sina barn när de väl har fått dom.

Och det är så det ska vara, vi ungdomar borde lära oss dansa vår nationaldans (folkdans) bara för att kunna lära det till våra barn som sedan kan lära det till våra barnbarn, annars kommer vi sedan inse att vår kultur har dött ut och ingen kommer minnas vad som gjorde landet speciellt.
 För jag tycker det är kulturen som gör landet speciellt.

Hoppas jag inte tråkade ut er utan inspirerade er att föra vidare er kultur!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0