Cashew

Jag sitter här på jobbet och helt plötsligt började jag snacka med en kund om olika frukter o grönsaker som finns i el salvador. När jag berättade för henne att det finns massa frukter som aldrig kommer till Sverige o att dom är jättegoda och att det finns massvis med cashewnötters träd så kunde hon inte tro mig, för enligt henne så kommer dom från Asien? Då ska jag nämna er att det är helt fel. Finns i Latinamerika med, inte allt kommer från Thailand o Kina.

På spanska heter det Marañon och själva cashewnöten är kärnan som växer utanpå frukten. Dom växer helt vilt därborta. Min pappas bästa kompis har flera träd av såna, jag minns hur man plockade dom o lät dom torka för att äta, vi saltade dom o doppa dom i citron :P

Marañon träd


En mogen marañon frukt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0