Tips!

Idag tänkte jag tipsa er på något som är gott och är bra både för huden och hälsan.
Jag vet att de flesta av er äter fruktsallad och använder oftast äpple,banan,päron, apelsin det brukar jag också göra men just under vintern brukar jag göra en annorlunda, lite surligare fruktsallad med kiwi,banan,jordgubb(frustna dock),clementiner sedan tar jag citronsaft över hela.

Det är jättegott och med dessa frukter får du i dig massa vitaminer som kroppen behöver.
Ska skriva va alla dessa frukter innehåller och mycket av det visste ni nog inte!

Banan: innehåller mycket kalium, C-vitamin,mangan, B6-vitamin.Banan har också mycket naturliga sockerarter som tex glukos,fruktos,sukros. också magnesium och fibrer som kroppen behöver.
Banan tillför energi, eftersom banan innehåller magnesium och kalium så kan det medverka till lägre blodtryck.
Det sägs också att banan är bra när man känner sig nerstämd, när man har svårt att sova och även bra mot bakfylla. Äter man en banan och dricker ett glas vatten innan man går och lägger sig motverkar det huvudvärken man ibland får dagen efter. eftersom kroppen är "uttårkad" och är i behov av kalium så brukar detta funka.Samt kan det hjälpa mot sura uppstötningar.

Kiwi: fungerar som en nedbrytare på protein. innehåller A-vitamin och E-vitamin som är bra för huden.
Kiwi kan verka som en mild laxativ effekt pga den höga halten kostfibrer. innehåller också antioxidanter.

Jordgubb: är rikligt på C-vitamin,antioxidanter,folat,mangan, B2-vitamin, B6-vitamin,fibrer,jod,kalium,magnesium och koppar. Jordgubbens "kärnor" innehåller mycket järn vilket har hjälp folk med blodbrist(järnbrist),det har också hjälpt folk mot hepatit,magsår,gallsten mm.

Sist men inte minst har vi clementiner som har samma effekt som alla citrusfrukter, berikad på C-vitamin!


Men självklart ska frukterna va lite mogna annars blir smaken riktigt surt:P fast jag Älskar att äta sura saker hihi..

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0